De eerste Eva Cassidy fanclub avond

Op maandagavond 2 februari werd in Podium De Vorstin te Hilversum het 52ste verjaardagsfeestje van Eva Cassidy gevierd. De drukbezochte bijeenkomst was georganiseerd door de pas opgerichte Eva Cassidy fanclub onder leiding van Anton van Dijken. Eva zelf was er niet; de zangeres overleed namelijk al in 1996 op 33-jarige leeftijd aan huidkanker. Hoewel de weersverwachtingen ongunstig waren en station Utrecht het grootste deel van de dag plat lag, liep de zaal een uur voor aanvang al vol.

Humberto Tan

Humberto Tan, erelid van de fanclub, sprak de belangstellenden vanaf een scherm toe. Vanwege de opnames van zijn Late Night show kon de populaire host niet live aanwezig zijn.

Harry Knipschild

De Leidse historicus Harry Knipschild, die jarenlang in de muziekindustrie werkte, noemde 2 februari om nog een reden bijzonder: op die datum in 1959 trad Buddy Holly voor de laatste keer op. Knipschild wees op de overeenkomsten tussen deze vooral postuum bekend geworden artiesten. Eva Cassidy coverde het Buddy Holly-nummer ‘It Doesn’t Matter Anymore’.

Jerney Kate

De hoofdmoot van de avond bestond uit een optreden van Jerney Kate en haar Eva Cassidy tribute-band. Hoewel de zangeres het spannend vond voor een zaal vol Eva-fans op te treden, maakte ze indruk op haar toehoorders. Jerney Kate verstaat de kunst zowel de ingetogen gitaarballades A Bold Young Farmer als de uitbundige rhythm and blues-klassieker Take Me To The River met overtuiging uit te voeren.

Johan Bakker

Biograaf Johan Bakker probeerde de vraag ‘Wie was Eva Cassidy?’ te beantwoorden aan de hand van door haar gekozen songteksten. ‘Zou Eva het leuk hebben gevonden dat er een fanclub voor haar werd opgericht? Waarschijnlijk niet, maar wij vinden het wel leuk,’ aldus Bakker. Dankzij de media-aandacht voor de fanclub kwam de cd The Best Of Eva Cassidy deze week opnieuw the Dutch album charts binnen.