Nieuw album Grace Griffith

Vijftien jaar geleden hoorde Grace Griffith dat ze lijdt aan de ziekte van Parkinson. Toch was de folkzangeres vorig jaar vastbesloten nog een album op te nemen. Muzikanten die meewerkten zijn Lenny Williams (piano), Al Petteway (gitaar), Sue Richards (Keltische harp), Chris Biondo (bas en percussie), Marcy Marxer (gitaar, fluit, percussie) en Larry Melton (contrabas). De achtergrondvocalen werden verzorgd door Cary Creed, Lynn Hollyfield en Jody Marshall. Het resultaat is een prachtig Keltisch folk-album: Passing Through.

Grace Griffith

Eva Cassidy hield van de muziek van Grace Griffith. Griffith’s gecontroleerde manier van zingen was een voorbeeld voor haar. Ze ging regelmatig met haar vriendin Elaine Stonebreaker (die de foto maakte die op de Songbird cd terecht kwam) mee naar optredens van Griffith in Farthing’s Ordinary Tavern in St. Mary’s City, de vroegere hoofdstad van Maryland. Omgekeerd waardeerde Griffith de muziek van Eva trouwens ook.

Toen Eva in 1996 te ziek was om het huis te verlaten, meende haar moeder Barbara er goed aan te doen Grace Griffith uit te nodigen om langs komen. Grace hoorde Barbara’s boodschap op haar voicemail: ‘Mijn dochter Eva is ernstig ziek en het is allemaal erg verdrietig. Eva houdt erg van jouw muziek. Ze zou het erg waarderen wanneer je zou willen komen en voor haar zou willen zingen.’ Grace belde onmiddellijk terug en maakte een afspraak om de Cassidy’s zo spoedig mogelijk te bezoeken samen met haar vriendin en collega Marcy Marxer.

Toen Grace en Marcy arriveerden zat Eva in haar rolstoel in de woonkamer. Met de grootst mogelijke krachtsinspanning had ze haar bed verlaten. Dan, die juist de vioolpartij voor ‘I Know You By Heart’ had voltooid, sloot zich bij het muzikale gezelschap aan en ook Hugh speelde mee op zijn cello. Eva was nauwelijks in staat te bewegen, laat staan zelf te spelen, maar ze slaagde er wel in zachtjes mee te zingen met wat ze noemde haar ‘engelenbrigade.’ Grace, Marcy en Eva harmoniseerden hun collectieve repertoire van folksongs. Eva vroeg of ze ‘My Heart’s In The Highlands,’ een ballad van de Schotse dichter Robert Burns, wilden spelen. Ze zongen het meerstemmig, begeleid door de gitaren van Grace en Marcy, Hugh’s cello en de viool van Dan.

Farewell to the Highlands, farewell to the North,

The birth-place of Valour, the country of Worth;

Wherever I wander, wherever I rove,

The hills of the Highlands for ever I love.

My heart’s in the Highlands, my heart is not here,

My heart’s in the Highlands, a-chasing the deer;

Chasing the wild-deer, and following the roe,

My heart’s in the Highlands, wherever I go.

Farewell to the mountains, high-covered with snow,

Farewell to the straths and green vallies below;

Farewell to the forests and wild-hanging woods,

Farewell to the torrents and loud-pouring floods.

Grace Griffith in tuin

Samen produceerden ze een etherisch, bijna bovenaards geluid. Ook Barbara had nog een verzoek: ‘We weten niet zeker of Eva nog bij ons is met de kerstdagen. Kunnen we samen een kerstlied zingen?’ Ze overhandigde Grace en Marcy de tekst van een lied dat ze nog kende uit haar kinderjaren: de Duitse versie van ‘Stille Nacht’. Ze zongen het eerste vers in het Duits, de rest in het Engels. Het lied over de geboorte van een kind dat ook zou sterven op drieëndertigjarige leeftijd, werd daarmee het laatste dat Eva zong.

2 reacties op “Nieuw album Grace Griffith”

1. johan schreef:

Dank je wel voor je reactie Albert. Grace Griffith kan in Nederland nog wel wat support gebruiken!

2. Albert Blomberg schreef:

Prachtige muziek van Grace.

Passing Through