Humberto Tan: Het verhaal van Eva Cassidy inspireert me.

Kersverse talkshow presentator Humberto Tan in de Volkskrant: Het  verhaal van Eva Cassidy inspireert me. ‘Eva Cassidy was een zangeres die pas na haar dood bekend werd. Waarom? Als je haar hoort zingen, weet je  niet wat je hoort, maar Eva Cassidy had één probleem: angst om op te treden. Die heeft haar leven lang gevochten met het bang zijn voor optreden. Ze was een van de briljantste muzikanten van haar generatie. Ze is op haar 33ste overleden aan kanker. Ze had pijn en kon moeilijk lopen. Op een gegeven moment hadden haar vrienden een laatste eerbetoon voor haar georganiseerd. Ze wisten niet zeker of ze zelf ook wilde optreden. Aan het eind komt Eva Cassidy het podium op, met een looprek. Ze gaat staan en zingt What A Wonderful World. Ze keek haar vrienden aan en zong What A Wonderful World, terwijl ze wist dat ze dood ging, einde oefening. Ze had de angst van zich afgeworpen. En het besef kwam toen pas: hoe mooi is dit, met dit talent. Waarom was ik al die tijd zo bang? Om te worden afgewezen? Omdat ik perfectionistisch ben? Onzeker?

Ik ben geen Eva Cassidy, maar het is wel een verhaal, gecombineerd met mijn persoonlijk verleden waardoor ik denk: hé gast, je kunt wel allerlei doemscenario’s schetsen, maar just do it. Durf te falen. Doe alles om het te laten lukken, álles. Maar hou er ook rekening mee dat het niet lukt.’ (fragment Volkskrant 26 augustus 2013)