Recensie: Eva Cassidy Sings (DVD)

Eva Cassidy Sings – Dvd
Blix Street Records

Door Johan Bakker

Eva Cassidy stelde altijd hoge eisen aan zichzelf en weigerde een platencontract bij Blue Note. Na haar dood circuleerden in kleine kring opnames die Eva in eigen beheer had opgenomen. De manier waarop ze bekende songs naar haar hand zette, trok na verloop van tijd toch de aandacht. De cd Songbird, werd in 2001 met groot succes op de markt gebracht. Sindsdien kwamen uit alle hoeken en gaten banden te voorschijn zodat nog eens zeven albums het licht zagen. Net nu iedereen denkt dat de voorraad uitgeput is, verschijnt er een DVD met een optreden van Eva Cassidy in een bluesclub in Maryland (VS).

De kwaliteit van de nauwelijks kleur bevattende beelden is niet denderend. Onwennig zwalkt de camera heen en weer. Toch is het een verpletterende ervaring om Eva in het echt te zien en horen zingen. Het ‘homevideo’ karakter vergroot misschien wel dat effect. Wat een verademing om in een tijd van snelle videoclips weer eens iemand geconcentreerd muziek te zien maken. Eva Cassidy houdt zich tijdens het zingen van haar jazz, blues en gospel meer in dan bij de studio-opnames. Zonder echo’s en effectbejag klinkt ze minder gelikt en dus beter. Eva speelt zelf gitaar en haar vierkoppige band begeleidt dienstbaar en effectief. ‘Cheek to Cheek’, ‘People Get Ready’, ‘Over the Rainbow’: in bijna alle liedjes die Eva zingt, zitten kippenvelmomenten. Het concert werd op 3 januari 1996 opgenomen. Een jaar later was ze al niet meer onder ons.

www.evacassidy.org

Reacties zijn gesloten.