Interview met de schrijver van de musical

Na het zien van de show spreek ik met de auteur van de musical Brian Langtry.

‘Het stuk is geschreven in 2003’ vertelt hij. ‘Op zoek naar een geschikt onderwerp stuitte ik op een advertentie in tijdschrift The Stage. Het betrof A Slice Of Saturday Night dat was geproduceerd door Phoenix Productions uit mijn woonplaats Ashby de la Zouch. Ik raakte geïntrigeerd door het feit dat zij zo dichtbij zaten en we ontdekten een gemeenschappelijke fascinatie voor Eva Cassidy en haar verhaal. Dit resulteerde in de musical Over the Rainbow.  De productiemaatschappij had contact met de Cassidy’s via hun familieadvocaat en we stuurden haar het script waarover ze een aantal vragen stelden die we allemaal beantwoorden. De eerste tournee vond plaats in 2004. Loreto Murray speelde Eva en Gus Macgregor, die daarvoor vijf jaar lang de hoofdrol had gespeeld in de musical Buddy, kreeg de rol van Chris Biondo.

Producent Stephen Leatherland en ik brachten twee weken door in Washington D.C. in juni 2005, waar we Chris Biondo, Raice McLeod, Lenny Williams en Keith Grimes van The Eva Cassidy Band ontmoetten, Grace Griffith, de ongelooflijke Mary Ann Redmond, ik begrijp niet waarom zij geen grote ster is, en Eva’s nicht Laura Bligh. We bezochten veel plaatsen waar Eva heeft opgetreden, waar ze is geboren en opgegroeid, de Robert Goddard school, tuincentrum Behnke’s, de Marineclub waar ze haar eerste optreden had en ze de microfoon liet vallen, Blues Alley, Wild West Park. We ontmoetten veel mensen die Eva goed gekend hebben, maar vrijwel niemand had enig benul van de status die ze inmiddels had als artiest in Europa. Ons doel was om de belangrijkste plaatsen te bezoeken, om daar film- en fotomateriaal te schieten en die te kunnen tonen op het achterdoek van het toneel.

Brian Langtry

Tijdens ons bezoek aan de Robbert Goddard school spraken we met enkele personeelsleden die zich Eva goed herinnerden. We lieten Stephen’s telefoonnummer achter bij de administratie. Ze speelden het door aan de familieadvocaat die er op die manier achter kwam dat wij ons in Maryland ophielden. We hebben Eva’s ouders noch hun advocaat ontmoet in die periode.

De premiere van Over the Rainbow was in het Royal Margrate theater. Enkele BBC producers waren die avond aanwezig en zij stonden op het punt om af te reizen naar Washington D.C. om een documentaire te maken over Eva. Al snel keerde dit team echter terug naar de UK omdat ze niet in staat bleken om een overeenkomst te bereiken over vorm en inhoud van zo’n documentaire met  de vertegenwoordiger van de Cassidy familie.

‘Chris Biondo kwam onze show bekijken in 2005 in het The Hayes Theatre in Londen. De musical reist sinds die begintijd twee keer per jaar door het hele land.’ Brian Langtry noemt het op een verdrietige manier ironisch dat de spiritueel ingestelde Eva, die geen enkele interesse had in roem en geld postuum in het web van de hebzucht terecht is gekomen. ‘Haar familie is in een nimmer eindigende reeks rechtszaken verwikkeld geraakt die allemaal het gevolg zijn van de roem  van hun overleden dochter. Het is misschien wel een zegen dat Eva dit allemaal niet hoeft mee te maken’.