Een ontmoeting met Larry Melton, eerste bassist van Eva

Bij de begroeting tilt Larry in een sympathiek gebaar zijn zonnebril even omhoog. Het is hooguit een kwartier rijden naar Bowie. Larry heeft het huis gekocht van de familie Cassidy en er zijn dan ook nog diverse sporen achtergebleven. Het meest in het oog springen de enorme sculpturen die Hugh Cassidy maakte van metaalafval. De gezichten doen denken aan de beelden van Paaseiland. Rondom het huis is behoorlijk veel groen; op het enorme grasveld bouwde Hugh bovendien een hobbyruimte waar Larry nog altijd dankbaar gebruik van maakt.

Enorme sculpturen die Hugh Cassidy maakte van metaalafval.

Enorme sculpturen die Hugh Cassidy maakte van metaalafval.

Links achter het huis is de houten trap te zien die leidt naar het eigen appartement met keukentje dat Hugh aanlegde voor Eva. We betreden de woning via de voordeur en worden begroet door Larry’s herdershond. We drinken koffie en praten tamelijk ongedwongen tot het moment waarop ik mijn opnameapparaat in werking stel. Het rode lampje blijkt een remmend effect te hebben op de bassist met wie Eva haar hele verdere leven bevriend bleef.

Om het gesprek weer vlot te trekken, stel ik voor de huisstudio te gaan bekijken, waarvan Larry me zojuist vertelde dat die zich in het vroegere vertrek van Eva bevindt. Ik herken de binnentrap en de ruimte van foto’s. De vorm van de woning is gelijk gebleven, alleen hebben Larry en zijn vrouw Michèlle alles lichtblauw geverfd. Ik vraag of hij oude opnames van Eva heeft waarop Larry antwoordt dat we voor het beluisteren daarvan toestemming nodig hebben van Ned Judy, een vriend die echter al meer dan acht jaar niet meer met de pers heeft willen praten. ‘Hij is nu aan het werk,’ legt Larry uit, ‘maar ik wil hem tussen de middag wel bellen.’

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *