Twee bootleg-albums

Toen Eva steeds populairder werd, besloten vrienden en vroegere medemuzikanten albums uit te brengen met niet eerder uitgebracht materiaal. In 1994 maakte Bryan McCulley, die ook de camera zou bedienen tijdens het Blues Alley-concert, opnames van Eva van een optreden bij Pearl’s in Annapolis. Eva zong daar zo goed en zo vrij alsof ze zich slechts bevond onder een beperkte groep van vrienden. Bryan plugde zijn opnameapparaat direct in het mengpaneel en hij slaagde erin een redelijke audio-opname te produceren. Een van de beste nummers die avond was ‘American Tune’. Eva beluisterde Bryan’s tapes regelmatig wanneer ze bezig was met haar muurschilderingen in de schoolkantines. Bryan kopieerde de band na Eva’s overlijden voor enkele goede vrienden. De video-opname was minder geslaagd; de eerste avond deed de camera het zelfs helemaal niet. De tweede avond legde hij iets vast, al was het resultaat erg donker en kleurloos. Eva zelf heeft de opnames nooit gezien, ze had er een hekel aan naar zichzelf te kijken. Toen Eva’s ster begon te rijzen, gebruikte Bryan de audio-opnames van de tweede avond voor het maken van een bootleg album dat hij Live At Pearl’s noemde. In 2004 plaatste een onbekend gebleven persoon deze opnames als mp3 op een Eva Cassidy Yahoo-forum. In juni van dat jaar deponeerde de familie een officiële klacht bij groepsbeheerder Scott Peterkin uit Stone Mountain, Georgia; met deze opnames overtrad hij de copyrightregels en of hij die bestanden zo spoedig mogelijk wilde verwijderen. Zo geschiedde.

In een poging de schade herstellen, gebruikte Blix Street Records de beste nummers van de Pearl’s concerten, in een digitaal opgepoetste vorm, voor geautoriseerde Eva Cassidy-albums. Ze betaalden Bryan McCulley riant voor het afstaan van de opnames, maar toen ze alles nog eens nauwkeurig beluisterden, bleek dat veel nummers onbruikbaar waren omdat een klarinettist met aanzienlijk minder talent dan Eva ze had verpest. Het zou praktisch onmogelijk zijn deze gedeelten te verwijderen, waardoor de betreffende stukken in feite waardeloos waren. De beste klarinetloze nummers kwamen op verschillende latere Eva Cassidy albums terecht.

Ook haar vriend en vroegere medemuzikant David Lourim en zijn zakenpartners Tony Taylor en Al Dale besloten een album uit te brengen met nog niet eerder uitgebracht materiaal. In de jaren tachtig had David Lourim veel songs van Eva opgenomen op zijn 24 sporen recorder. Deze sessies werden in 2000 uitgebracht door het Renata label onder de naam No Boundaries. De enige cover op dit album is ‘Natural Woman’ van Carole King, de overige stukken zijn van David Lourim zelf, zoals ‘Emotional Step’, ‘The Waiting is Over’, ‘You Are’, ‘Little Children’, ‘I’ve Got This Feeling’, ‘When it’s Too Late’ en ‘On The Inside’.