Mick Fleetwood en Eva Cassidy (gastbijdrage Niki Lee)

In 2003 vond ik een live opname van Eva Cassidy en haar band die optraden met de legendarische drummer Mick Fleetwood van Fleetwood Mac op een ongelabeld cassettebandje in mijn garage in Maryland. Het betrof een opname uit 1994. In die tijd was ik getrouwd met pianist Lenny Williams. Lenny speelde mee op de meeste opnames van Eva en bij live-optredens. Een van die gigs werd vastgelegd, maar vervolgens vergeten. De show vond plaats in muziekclub Fleetwood’s in Alexandria, Virginia. Mick Fleetwood had zijn naam gegeven aan dit muziekpodium en af en toe jamde hij mee met lokale bands.

Set List Fleetwood's

Set List Fleetwood’s

Eva Cassidy Live at Fleetwoods laat the singing genius op haar best horen. Gelukkig is de geluidskwaliteit van de originele cassetteband goed omdat het cassettedeck direct ingeplugd was in het mengpaneel. In 2003 werd de tape gedigitaliseerd.

Tijdens de introductie van het nummer Nightbird, noemt Eva dit een van haar favorieten. Toen Doug Macleod, componist van Nightbird, Eva hoorde reed hij in zijn auto. Hij parkeerde de wagen langs de kant van de weg en huilde. Daarna wilde hij het lied nooit meer live zingen. Als fans hem vroegen waarom, zei hij dat ze naar de definitieve versie moeten luisteren: die van Eva.

Niki Lee

21 augustus 2013

Persbericht: Zangeres Eva Cassidy in de Rock and Roll Hall of Fame. 25 augustus, 2013 Hollywood, CA. Overleden zangeres in de Rock and Roll Hall of Fame. Mick Fleetwood speelde mee met live- optreden van de postuum beroemd geworden zangeres.

Een cassettebandje van de overleden zangeres Eva Cassidy is in de archieven opgenomen van de Rock and Roll Hall of Fame.

Mick Fleetwood met Eva's Songbird album

Mick Fleetwood met Eva’s Songbird album

In 2003 vond Cassidy’s vriendin en collega Niki Lee een live-opname van Cassidy op een ongelabelde cassettetape in haar garage in Maryland. Dit zeventien songs bevattende kleinood, dat uit 1994 stamt, is een opname van Cassidy en haar band begeleid door niemand minder dan drummer Mick Fleetwood van Fleetwood Mac. Cassidy speelde regelmatig in zijn club Fleetwood’s in Alexandria, Virginia en de beroemde drummer speelde af en toe mee met locale bands. Fleetwood en Fleetwood Mac zijn veteranen van de Rock and Roll Hall of Fame.

Lee ontmoette de Cassidy in 1987 toen de zangeres begon te werken met producer Chris Biondo en haar toenmalige echtgenoot Lenny Williams. Cassidy, een verlegen performer, was nog vrij onbekend toen ze overleed aan huidkanker in 1996. Ze was toen 33 jaar oud. Haar postume success was echter enorm. In 2000 draaide de BBC radio Eva’s versie van Somewhere Over the Rainbow waarna de telefoonlijnen overbelast raakten. Sinds dat moment is Eva uitgeroepen tot een van de beste vocalisten van de 20ste eeuw en schreef ze geschiedenis door een van de meest verkopende artiesten te worden op Amazon.com

Eva Cassidy Live at Fleetwood’s bevat favorieten als Son Of A Preacher Man, Drown In My Own Tears, Time After Time en Nightbird.

Eén reactie op “Mick Fleetwood en Eva Cassidy (gastbijdrage Niki Lee)”

1. Jack de Vries schreef:

Heel bijzonder dat ik Doug MacLeod heb ik zien en horen spelen begin deze eeuw bij in the Woods in Hollandse Rading ( tussen Hilversum en Utrecht in Nederland). Of hij Nightbird uitgevoerd heeft, kan ik mij niet herinneren.