EVA CASSIDY WEEKEND IN NIJEND 24, ANDEREN

Op zaterdag 21 maart (20 uur) houdt biograaf Johan Bakker een lezing over het korte leven van de Amerikaanse zangeres (1963 – 1996). ‘Bakker heeft met Eva Cassidy, De biografie (Behind the Rainbow) een buitengewoon aangrijpend boek geschreven. Hij presenteert zijn research in een sublieme stijl en duidt de mensen die hij uit de directe omgeving van Eva Cassidy heeft geïnterviewd als mensen van vlees en bloed: liefdevol, maar met oog voor hun mankementen. Dat hij Eva Cassidy bewondert, is evident. Dat hij zijn journalistieke onafhankelijkheid bewaart, is vakmanschap. Beide componenten zorgen ervoor dat je deze biografie ademloos uitleest, met zo nu en dan een brok in de keel. Een absolute aanrader!’ schrijft Eric Palmen op zijn Biografieportaal.

Johan Bakker

Op zondag 22 maart spelen Margriet Sjoerdsma en haar band (met Dan Cassidy) twee tribute-concerten (14.30 uur en 20.30 uur). Dan Cassidy woont afwisselend in IJsland en in Groot-Brittannië, waar hij een muzikaal duo vormt met folkzanger-gitarist James Hickman. De violist is blij dat de muziek van Eva in Nederland inmiddels zoveel waardering krijgt: ‘Dit project (dat in 2014 begon) geeft me de kans op het vaste land van Europa te spelen voor een aandachtig luisterend publiek en dat doet me genoegen.’ Margriet Sjoerdsma, Arie Storm en Cord Heineking namen het album A Tribute to Eva Cassidy gedrieën op; Dan Cassidy voegde vanuit IJsland zijn vioolpartijen toe. De laatste woorden die Eva richtte tot haar broer waren: ‘Je bent een goede muzikant en eigenlijk kun je met iedereen spelen.’ Wat een geluk dat Dan Cassidy dat nu doet met een Nederlandse band. Margriet Sjoerdsma en haar band hebben hun tournee hervat vanaf 25 januari 2015.

Margriet Sjoerdsma en Dan Cassidy

www.evacassidyfanclub.nl

www.margrietsjoerdsma.com (hierop is ook de rest van de concertdata te zien)

www.nijend24.nl