Nieuw album Eva Cassidy: Nightbird

Het optreden van Eva Cassidy in jazzclub Blues Alley behoort zo langzamerhand tot de canon van de muziekgeschiedenis. Nu, twintig jaar later, is het mogelijk het volledige concert te beluisteren zoals het werd opgenomen op 3 januari 1996.

Nightbird

Nightbird is Eva Cassidy’s ultieme visitekaartje: in jazzclub Blues Alley te Georgetown, DC legde ze maar liefst 31 nummers vast. Op Nightbird komt het volledige muzikale spectrum van The Eva Cassidy Band (Eva Cassidy gitaar en zang, Keith Grimes gitaar, Chris Biondo bas, Raice McLeod drums en Lenny Williams piano) glorieus voorbij: gospel, blues, jazz en folk vormen het ultieme bewijs van Eva Cassidy’s veelzijdigheid. Nightbird wordt uitgegeven als Vinylpakket van 4 LP’s en als dubbelCD en DVD.

Blues Alley

De opnames zijn geremixt en opnieuw gemasterd vanaf de originele banden waardoor de geluidskwaliteit optimaal is geworden. Van de 31 nummers zijn 12 niet eerder uitgebracht, waaronder het titelnummer Nightbird en de jazzstandards It Don’t Mean A Thing (If It Ain’t Got That Swing) en Fever. Van de 12 niet eerder uitgebrachte tracks zijn 8 nog nooit eerder gehoord door het grote publiek, zoals Son Of A Preacher Man, Route 66, Late In The Evening, Baby I Love You en Caravan. De DVD bevat daarnaast nog 12 gefilmde opnames van onder meer Over The Rainbow, Time After Time, People Get Ready, Nightbird en Bridge Over Troubled Water. Het beeldmateriaal is nauwgezet gerestaureerd zodat het een ronduit fascinerende kijkervaring is geworden. Verschijnt op 20 november. Foto’s: Larry Melton.