‘Er zal nooit een tweede Eva komen’

Iedereen uit de omgeving van Eva Cassidy verwerkte haar dood op 2 november 1996 op zijn of haar eigen manier. Haar naasten probeerden op de één of andere manier de vlam brandende te houden. Hugh Cassidy gaf het verlies van zijn dochter een plaats door een beeld van haar te maken. Hij beeldhouwde al vanaf zijn jeugdjaren, maar pas sinds Eva’s dood stortte Hugh zich op het maken van kunst uit metaalafval. Hij moet geïnspireerd zijn geweest, want het engelengezicht dat hij maakte, toont werkelijk Eva’s gelaatstrekken. Net als Eva, maakt Hugh realistische afbeeldingen van menselijk gezichten met een surrealistisch tintje. Toch is er altijd hoop in zijn werk te vinden. De kunst van de Cassidy’s is niet vrolijk, maar doorgaans wel positief.

Angel

Angel

In 1997 nam Chuck Brown een album met jazzstandards op dat hij Timeless noemde en dat hij bij verschijning in 1998 opdroeg aan Eva. Lenny Williams en Chris Biondo produceerden het en speelden beide mee in de jazzband. Chuck wilde niet opnieuw met een zangeres werken. Over zijn vroegere compagnon zei hij: ‘Er zal nooit een tweede Eva komen.’

Chuck Brown

Chuck Brown

Eva’s vriendin Anna Karen stuurde Eva’s opname van ‘Fields of Gold’ naar Sting, de componist van het nummer. De vroegere Police-zanger had zelden een stem gehoord die zo puur was. Het speet hem te horen dat ze overleden was, al plaatste dit gegeven deze uitvoering ineens wel in een ander licht. Sting was geraakt door Eva’s uitvoering van zijn lied: ‘Haar stem is magisch, etherisch en ongrijpbaar,’ zei hij in een interview met Richard Harrington in de Washington Post van 23 maart 2001.

Sting

Sting

Laat van je horen!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.