Eva tribute met Dan Cassidy en Laura Claire

Op 18 juni 2017 is in Barnsley Civic, Yorkshire een bijzonder Eva Cassidy tribute te zien: Essence of Eva. We spraken met de bedenker Laura Claire.

Wat bewonder je in Eva Cassidy?

Ik bewonder vooral haar stem, haar stijl en de hele persoon die ze was. De manier waarop ze een bekend lied uitkoos en zich dat geheel eigen maakte! Toen ik Eva voor het eerst Over The Rainbow hoorde zingen, was ik dertien. Ik wilde weten wie ze was en vanaf dat moment ben ik intensief naar haar blijven luisteren.

With Dan's Swing Quartet

With Dan’s Swing Quartet

Heb je een akoestische selectie van liedjes gemaakt?

Voor de Essence of Eva shows heb ik een mix van nummers uitgezocht; niet alleen de populaire, maar ook minder bekende songs van Eva’s albums. Op 18 juni 2017 in Barnsley Civic in Yorkshire zal ik Eva tot leven brengen door niet alleen liedjes van haar te zingen maar ook door over haar leven te vertellen, over haar familie, haar carrière en hoe ze stierf aan huidkanker. Die avond spelen Dan Cassidy en James Hickman ook een set. Ik verwacht dat elk lied dat ik heb uitkozen wel iets betekent voor de mensen in het publiek. Danny Boy was bijvoorbeeld erg populair bij de mijnwerkers in Yorkshire. Ik wil de mensen ook vertellen dat Autumn Leaves het eerste lied was dat Terry Wogan op de BBC radio liet horen in 1996. Ik ga optreden samen met een paar andere muzikanten met wie ik bevriend ben geraakt tijdens mijn studie.

Laura Claire

Hoe heb je Dan Cassidy leren kennen?

Dit vind ik een mooi verhaal: het begon allemaal op de universiteit tijdens mijn studie Muziekpromotie in Barnsley. Ik moest een digitaal portfolio voor een artiest maken. Ik gebruikte die gelegenheid om er een voor mezelf samen te stellen. Het ging om een website, social media pagina’s, beeldmateriaal etc. I maakte een Twitter-account aan voor @EssenceOfEva dat ik nog altijd gebruik. Op die manier legde ik contact met Eva’s familie. Zo stuitte ik op Dan Cassidy die deel uitmaakte een swingkwartet dat door de UK toerde. I stuurde Dan een tweet, die hij beantwoordde. We kregen contact en ik vroeg of hij nog in de buurt zou optreden. In november 2013 ging ik naar een van zijn concerten. Ik ontmoette Dan in de pauze, waar hij zijn albums signeerde en ik vertelde hem over mijn tribute voor zijn zus. Ik stond te trillen op mijn benen en dacht: dit is de broer van de zangeres die ik zo bewonder! Na de pauze zei Dan tegen het publiek dat ze moesten uitkijken naar de show waarin ik een hommage zou brengen aan Eva. Het was een van de mooiste momenten uit mijn leven.

Is er ook visueel materiaal te zien in de show?

I projecteer beelden uit het leven van Eva, feiten, teksten, foto’s, haar familie, haar kunstwerken, Blues Alley en ik ga ook proberen bewegende beelden te gebruiken als special effect tijdens de show. Wuivend graan tijdens Fields of Gold bijvoorbeeld. Ik denk dat dit de show iets speciaals geeft omdat het een breder beeld geeft van deze legendarische zangeres. Meer mensen zouden moeten kennismaken met het bijzondere verhaal van Eva Cassidy. Ik vertel het publiek van alles over Eva door haar liedjes te linken aan haar leven. Ik gebruik mijn passie en mijn stem voor deze intieme ervaring.

Essence of Eva

Is dit een eenmalige gebeurtenis?

Het concert met Dan Cassidy en James Hickman is eenmalig. We komen samen om het publiek een uniek Eva Cassidy gevoel te geven. Ook wil ik mensen die op allerlei manieren te maken hebben met huidkanker steunen. Die avond vraag ik aandacht voor een liefdadigheidsinstelling op het gebied van Melanoma.

Laura

De dromen die je durfde te dromen komen echt uit!

Ik heb tien jaar gewerkt aan Essence of Eva. Ik wil deze show zo bekend mogelijk maken in de UK en daarbuiten. Ik ben ook van plan met die programma naar Spanje te reizen waar ik contacten heb. Mijn ultieme droom is op het podium te staan waar Eva ooit stond: Blues Alley in Washington. En daarna wil ik de plaatsen bezoeken waar Eva opgroeide. Ik doe er alles aan om ook diie droom werkelijkheid te laten worden.