Katie Melua: Eva Cassidy inspireert me enorm!

Op het dubbelalbum Ultimate Collection blikt Katie Melua terug op haar muzikale carrière van de afgelopen vijftien jaar. Drie nummers op dat album verwijzen naar Eva Cassidy. Deze week begon Melua aan een tournee met haar eigen band en met the Gori Women’s Choir uit haar geboorteland Georgië. De Eva Cassidy Fanclub kreeg de kans om Katie Melua exclusief te spreken na haar eerste tour-optreden in Stockholm.

Veel songs op je nieuwe album verwijzen naar het repertoire van Eva Cassidy. Inspireert ze je nog altijd?

Zeker, ze is geweldig! De keuze van haar toonsoorten is spectaculair, het gevoel in haar stem is indrukwekkend en ze voegt veel variatie toe aan de songs. Ja, ze is nog altijd een grote inspiratiebron.

Hoe vaak luister je naar haar muziek?

Toevallig heb ik gisteravond nog naar haar geluisterd, voordat ik zelf het podium op moest. Ze is indrukwekkend, ze is goed!

Katie Melua Live

Als jong meisje sloot Eva zich op in haar kamer om naar muziek te luisteren en om haar stem en haar spel te perfectioneren. Deed jij dat ook op die leeftijd?

Ik luisterde naar veel muziek, maar ik begon pas met zingen toen ik wat ouder was, een jaar of zeventien was ik. Toen ik jong was, luisterde ik naar Queen en Led Zeppelin en naar rockmuziek die mijn oom uit Georgië meebracht uit de jaren zeventig en tachtig. Maar Eva Cassidy was de singer-songwriter die de deur voor me opende naar mensen als Bob Dylan, Joni Mitchell en Nick Drake. Eva Cassidy was dus duidelijk een beginpunt.

Drie liedjes op dit album verwijzen naar Eva Cassidy: ‘Fields of Gold’ (in haar versie maar met een onweerstaanbaar lekker Hammondorgel!), ‘Bridge Over Troubled Water’ en je postume duet met Eva ‘What A Wonderful World’.

Eva koos altijd goede nummers uit om te zingen. Voor een vocalist zijn dit de iconische stukken van de Westerse populaire cultuur.

Eva en Katie

Je schreef ‘Faraway Voice’ voor Eva, maar dat staat niet op dit album.

Nee? Staat het er niet op? Tsja, het was moeilijk om te kiezen, er waren zoveel liedjes.

Eva had een hekel aan glitter en glamour, ze wilde het liefst zo normaal mogelijk leven. Geldt dat ook voor jou?

Er zitten positieve en negatieve kanten aan roem. Ik wandel graat op straat en ik vind het leuk om mensen te observeren en ik ben gek op de natuur. Als ik dat niet meer zou kunnen doen, zou ik me erg claustrofobisch gaan voelen. Ik zeg soms tegen mezelf: de mensen luisteren niet echt naar mij, maar naar de dingen die wij samen maken. Ik vind het moeilijk om te accepteren dat ik als ster macht zou hebben. Maar mijn roem is nu ook weer niet zo enorm als die van de supersterren en de echt grote namen. Wat ik doe, vind ik fijn en ik heb er succes mee, dus ik ben bevoorrecht.

Ultimate Collection

Wat zijn je toekomstplannen?

Ik wil doorgaan met het maken van mooie albums en van het doen van goede optredens voor de mensen. Dit heeft niks te maken met het bereiken van de hoogste plaats op de hitlijsten. Als we het op deze manier volhouden, is dit een goed leven.

The Ultimate Collection

Katie Melua – BMG