Eva Cassidy en het London Symphony Orchestra

De muziek van Eva Cassidy krijgt een unieke bewerking, dankzij een uitvoering van Autumn Leaves waarin de zangeres begeleid wordt door het London Symphony Orchestra. Deze bijzondere muzikale samenwerking is tot stand gekomen door Eva Cassidy’s live uitvoering uit 1996, zoals die werd opgenomen in de Blues Alley Jazz Club in Washington, DC, te combineren met een orkestbewerking van het team van viervoudig Emmy Award winnaar William Ross en Grammy winnaar Jochem van der Saag. Autumn Leaves is op 9 november digitaal uitgebracht door Blix Street Records en is te horen via iTunes, Spotify en andere digitale kanalen.

Eva

Ross en van der Saag werden geraakt door Cassidy’s muziek toen ze beide werkten aan een project met producer David Foster, waarin een van Cassidy’s opnames te horen was. Ze besloten om demo’s op te nemen van een orkestrale uitvoering van drie nummers van Eva Cassidy. Foster presenteerde de demo’s vervolgens aan Blix Street Records.

The London Symphony Orchestra

Eerder dit jaar nam William Ross de leiding over het oudste symfonieorkest van Londen, in de historische Air Studios in Londen, waar hij drie nieuwe opnames van Eva Cassidy opnam met The London Symphony Orchestra. De eerste, Autumn Leaves is nu vrijgegeven.

Single cover

‘Het is lastig om mijn gedachten en gevoelens over Eva, die een van de meest unieke, hypnotiserende en krachtige zangstemmen bezat, te formuleren’, legt Ross uit. ‘Haar stem resoneert door alles heen, ik begrijp niet hoe ze dat doet.’ In ‘Eva Cassidy met Orchestra’ plaatsen we Eva in een ‘andere’ muzikale context. We hopen dat de fans van Eva, zowel oude als nieuwe, dit zullen waarderen en hopelijk zijn ze onder de indruk van haar transcendente muzikaliteit.’

Componist en arrangeur William Ross houdt zich bezig met speelfilms, met de platenindustrie en met televisie. Hij heeft muziek gearrangeerd voor artiesten als Barbra Streisand, Celine Dion, Josh Groban, Andrea Bocelli, Michael Bublé, Stevie Wonder, Mary J. Blige, Sting, Seal, Quincy Jones en Rod Stewart. Hij was dirigent tijdens Barbra Streisand’s concertreizen en bij de uitzendingen van de Academy Awards.

William Ross

Jochem van der Saag is producer, songwriter, arrangeur en technicus. Hij heeft gewerkt met artiesten als Barbra Streisand, Michael Bublé, Diana Krall, Andrea Bocelli, Whitney Houston, Herb Alpert, Seal, Mary J Blige, Rod Stewart, Stevie Wonder, Josh Groban en Celine Dion. Ban der Saag: ‘Maar, er is maar één Eva Cassidy, en zij is een klasse apart!’

Jochem van der Saag

4 reacties op “Eva Cassidy en het London Symphony Orchestra”

1. Poelman schreef:

when is this for sale ??

2. Joop schreef:

Het is Barbra, niet Barbara Streisand. ;)