San Francisco Bay Blues (Live At Pearl’s), 25 jaar geleden

Eva Cassidy verhuisde in 1994 naar Annapolis, een sfeervol stadje aan the Chesapeake Bay. Haar nieuwe woonplaats was de perfecte locatie voor kleine solo-optredens. De oude stad had veel bars en restaurants die waren geïnteresseerd in toegankelijke en akoestische live muziek. Eva had graag, net als haar broer, in Europa opgetreden, maar Annapolis bleek een redelijk alternatief te zijn. De bars en restaurants hadden een Engelse sfeer en de mensen luisterden er graag naar goed gespeelde en gezongen liedjes. Eva’s gitaarspel was verbeterd en ze was bedreven geraakt in het muzikaal begeleiden van haar eigen stem. Eva Cassidy’s optreden voor een klein en aandachtig luisterend publiek maakte indruk; Eva bevond zich zelden in de positie van een achtergrondzangeres.

Eva Cassidy

Eva Cassidy Live At Pearl’s

Eva’s verlegenheid bleef een probleem, vooral voor diegenen die haar niet zo goed kenden. Ze keek constant naar de grond en maakte hoogst zelden oogcontact met haar publiek. Mede hierdoor hield Eva ervan om te spelen in duistere bars en restaurants. Ze verloor zichzelf volledig in het zingen, alleen haar stem bracht de boodschap over naar de luisteraars. Pearl’s was een klein donker restaurant aan de overkant  van de plaatselijke begraafplaats. Eva voelde zich hier prettig omdat ze hier niet gehinderd werd door spotlights. In Pearl’s werden verschillende live opnames gemaakt die aanvankelijk verschenen op het bootleg album Live At Pearl’s.

Bootleg

In 1994 maakte Bryan McCulley, die ook de camera zou bedienen tijdens het Blues Alley concert, opnames van Eva bij een optreden bij Pearl’s. Eva zong daar zo goed en zo vrij alsof ze zich slechts bevond onder een beperkte groep van vrienden. Bryan plugde zijn opnameapparaat direct in het mengpaneel en hij slaagde erin een redelijke audio-opname te produceren. Eén van de beste nummers die avond was ‘American Tune’. Eva beluisterde Bryan’s tapes regelmatig wanneer ze bezig was met haar muurschilderingen in de schoolkantines. Bryan kopieerde de band na Eva’s overlijden voor enkele goede vrienden. De video-opname was minder geslaagd; de eerste avond deed de camera het zelfs helemaal niet. De tweede avond legde hij iets vast al was het resultaat erg donker en kleurloos. Eva zelf heeft de opnames nooit gezien, ze had er een hekel aan naar zichzelf te kijken. Toen Eva’s ster begon te rijzen, gebruikte Bryan de audio-opnames van de tweede avond voor het maken van een bootleg album dat hij Live At Pearl’s noemde.

San Francisco Bay Blues, Live At Pearl’s 24 September, 1994

Blix Street Records gebruikte de beste nummers van de Pearl’s concerten, in een digitaal opgepoetste vorm. Ze betaalden Bryan McCulley riant voor het afstaan van de opnames, maar toen ze alles nog eens nauwkeurig beluisterden, bleek dat veel nummers onbruikbaar waren omdat een klarinettist met aanzienlijk minder talent dan Eva veel nummers ze had verpest. Het zou praktisch onmogelijk zijn deze gedeelten te verwijderen, waardoor de betreffende nummers in feite waardeloos waren. De beste klarinetloze nummers kwamen op verschillende Eva Cassidy albums terecht: American Tune (2003), Somewhere (2008) en Simply Eva (2011).