Eva Cassidy Live in The Bayou (1986)

Dit is het verhaal achter de zeldzame videoclip waarin Eva Cassidy ‘The Rose’ zingt.

David Lourim, een muzikant uit Maryland, bracht zijn dagen in de jaren tachtig door met het componeren en opnemen van muziek. Hij werkte tamelijk professioneel met een heuse 24-sporen recorder. Zijn project noemde hij Method Actor. Hij experimenteerde met allerlei geluiden en de grote hoeveelheid sporen gaf hem de kans zijn muzikale vrijheid optimaal te benutten. Lourim bespeelde de meeste instrumenten zelf, maar nodigde soms vrienden uit hem te vergezellen. Het duurde niet lang voordat hij contact zocht met Eva Cassidy.

David paste zijn muziek niet aan Eva’s stem aan, omdat hij wist dat ze simpelweg alles kon zingen. Ze werkten vanuit de improvisatie; hij schreef haar partijen niet uit, Eva luisterde naar nieuwe fragmenten die ze opvulde met haar vocalen op de manier die haar aanstond. Het was de juiste manier om Eva’s talent te gebruiken. David gaf haar alle tijd die ze nodig had en hij bekritiseerde haar nooit. Ze namen ruim de tijd en bleven jarenlang schaven aan iets dat ze allebei zo goed mogelijk wilden maken.

Eva and Method Actor

Eva en Method Actor

Uiteindelijk waren David en Eva trots op het resultaat en ze probeerden de interesse te wekken van platenmaatschappijen. Nadat ze een compleet repertoire hadden opgebouwd, zocht David naar manieren om zichzelf met Eva op de kaart te zetten. Ze vroegen een groot aantal andere muzikanten om het materiaal live uit te kunnen voeren.

In 1986 speelde Method Actor enkele keren in The Bayou, een muziekclub in Georgetown waar U2 en Bruce Springsteen in hun vroege jaren regelmatig optraden. De eigenaar was onder de indruk van hun melodieuze rockmuziek. Het jaar daarop organiseerde hij een talentenjacht voor beginnende bands en nodigde enkele hoge platenbazen uit waaronder een paar vertegenwoordigers van Warner Music. Eva betrad het podium in hippie-achtige kledij, de rest van de groep ging gekleed in de typische jaren-tachtig stijl met veel uitstaand haar, wijde broeken en brede schoudervullingen. Tijdens de show ontwaarden ze de Warner VIPs op het balkon. Zodra Eva voelde dat ze werd beoordeeld, klapte ze dicht en ook de rest van de groep was plotseling versteend van angst. Hun optreden werd dan ook een regelrechte mislukking. Halverwege de set stonden de platenbonzen op en begaven zich in de richting van de bar.

The Bayou, Washington DC

David en de andere muzikanten waren hevig teleurgesteld, maar zagen tot hun verbazing dat Eva opgelucht reageerde. Ze was bang dat ze de komende tijd vast zou zitten aan een stijl die niet voor honderd procent de hare was. Ze haalde zeker voldoening uit de optredens met Method Actor, maar ze had meer vrijheid nodig. Bindingsangst werd de rode draad in Eva’s muzikale carrière.

Hierbij beelden van Eva Cassidy en los-vaste leden van Method Actor in de kleedkamer van The Bayou. MaryBeth Zamer, Ron Kent, Kyle Johnson, Tony Bernui, Bob Feister, Dave Vespoint en broer Dan Cassidy. Ze repeteren ‘The Rose’.https://www.youtube.com/watch?v=k1BBBUHQEpA&feature=youtu.be