‘Eva raakte mijn ziel met haar stem.’

Geluidsbanden en videotapes uit de Jaren 1990 bewijzen dat Eva Cassidy en Mick Fleetwood het podium hebben gedeeld. Zelfs meer dan eens. Eva Cassidy’s vrienden bewaren deze opnames als privéherinnering, maar Niki Lee, voormalig echtgenote van pianist Lenny Williams, overhandigde haar audiotape Eva Cassidy Live at Fleetwood’s aan de Rock & Roll Hall of Fame waar de band een plaats heeft gekregen in de archieven. We vroegen Fleetwood Mac’s oprichter en drummer Mick Fleetwood om zijn herinneringen aan Eva Cassidy te delen.

Herinnert u zich die optredens met de Eva Cassidy band nog?

Zeker, ik zal Eva Cassidy nooit vergeten.

Mick Fleetwood

Kunt u ons meer vertellen over muziekclub Fleetwood’s?

Ik opende deze club in 1994 in een kantoorgebouw in Alexandria, Virginia. Allerlei lokale bands traden daar op en soms speelde ik een paar nummers mee. De Eva Cassidy band heeft ook een paar keer bij ons gespeeld.

Hoe vond u hen?

Ik was best onder de indruk; ik hield van hun mix van Amerikaanse en Europese folkrock.

Hoorde u toen al hoe goed Eva Cassidy was?

Eva’s optredens ontroerden me. Haar stem was magisch. Ze interesseerde zich niet voor uiterlijkheden, ze wilde gewoon zingen. Ze was briljant, ze had een kinderlijk soort puurheid, maar tegelijkertijd klonk haar stem heel volwassen. Ze wist precies wat ze deed.

Eva

Eva Cassidy

Is het waar dat u hebt aangeboden om samen een album op te nemen?

Op een dag bezocht Blue Note president Bruce Lundvall onze club om te luisteren naar de Eva Cassidy band. Hij leek positief te zijn over een eventueel contract met Eva Cassidy. Toen ik hem ontmoette heb ik gezegd dat ik graag als drummer zou willen meewerken aan dit project.

Waarom is dit niet gebeurd?

Eva is op bezoek geweest bij de platenmaatschappij in New York en toen ik haar daar later naar vroeg zei ze: “Er is niks gebeurd. Ik ben naar buiten gegaan en ik heb gezegd dat ik het niet ga doen. Ik ben niet meer geïnteresseerd.” De platenbazen probeerden haar muziek toegankelijker maken, maar Eva wilde trouw blijven aan zichzelf.

Hou zou u Eva Cassidy karakteriseren?

Ik zie haar in de eerste plaats als een vertolker van liedjes. Ze had genoeg kracht en overtuiging om dat te doen. Maar ze weigerde het spelletje van de muziekindustrie mee te spelen. Ze zong niet om andere mensen een plezier te doen, maar omdat ze van zingen en muziek hield. Degenen die haar hebben zien optreden herinneren zich die momenten als uniek en emotioneel. Als Eva een nummer coverde, was het alsof je het lied opnieuw voor het eerst hoorde.

Christine McVie & Mick Fleetwood

Wat zijn uw favoriete Eva Cassidy uitvoeringen?

Ik houd van ‘Songbird’ zoals je zult begrijpen (het is een Fleetwood Mac nummer van hun album Rumours,). Eva speelde dat verschillende keren in onze club. Christine McVie (de oorspronkelijke zangeres en schrijver van ‘Songbird’) houdt ook erg van de uitvoering die Eva maakte. En ik bewonder Eva’s versie van ‘Over The Rainbow’. Ik luister nog vaak naar haar muziek. Ze was echt goed. Eva raakte mijn ziel met haar stem.