‘All Day Sucker’ (met Eva Cassidy)

Opnieuw is een onbekend lied uitgebracht waarop Eva Cassidy is te horen. Het gaat om een bewerking van Stevie Wonders ‘All Day Sucker’ gezongen door Yromik Ffodnero. Hij gebruikte hiervoor een opname van Ju Ju House en Eva Cassidy.

All Day Sucker

William ‘Ju Ju’ House is drummer van de in Washington D.C. gevestigde Go-Go groep Experience Unlimited (de naam is een eerbetoon aan de Jimi Hendrix Experience). De groep, geleid door zanger/bassist Gregory ‘Sugar Bear’ Elliot, heeft door de jaren heen een redelijk trouwe aanhang gehad. De grootste hit van de band was ‘Da Butt,’ (geschreven door Marcus Miller) uit 1988. Het verscheen op de soundtrack van de Spike Lee film School Daze. Go-Go, is stedelijke, zwarte muziek die is ontstaan in Washington D.C. De stevige percussie heeft sterk Afrikaanse invloeden, evenals het vraag- en antwoordspel  tussen band en publiek. Go-Go werd populair dankzij de peetvader van het genre Chuck Brown (1936 – 2012) die in 1992 het album The Other Side opnam met Eva Cassidy.

Ju Ju House

Experience Unlimited werkte aan het album Living Large (1989) in de studio van Chris Biondo in Rockvillle. Toen de groep Biondo duidelijk maakte dat ze een gospelkoor nodig hadden voor hun album vroeg Biondo zijn vriendin Eva Cassidy. Eva klaarde deze klus in haar eentje. De EU leden drummer Ju Ju House en toetsenist Kent Wood zijn te horen op verschillende opnamen van Eva Cassidy die verschenen op diverse albums. Ju Ju drumde op ‘Wayfaring Stranger’, ‘Oh, Had I A Golden Thread’, ‘Nightbird’ en ‘Blues In The Night’. Kent Wood is onder meer te horen op ‘Wade In The Water’ en ‘Wayfaring Stranger’. Ju Ju en Kent stonden ook op het podium tijdens de Eva Cassidy-tribute avond in The Bayou in 1996, waar Kent Eva begeleidde bij haar zwanenzang ‘What A Wonderful World’. Kent Wood overleed in 2006. Ju Ju House is nog steeds actief als muzikant.

Jocelyn Brown, Chuck Brown, Lenny Williams, Ju Ju House, Chris Biondo & Eva Cassidy in 1992

Een tijdje terug verscheen het nummer ‘This Is For My Mother’. Sugar Bear deed de leadzang maar Eva Cassidy is goed te horen in het achtergrondkoor. En sinds deze week is ‘All Day Sucker’ uit, waarbij de stem van Eva minder prominent klinkt. Dit nummer komt oorspronkelijk van het Stevie Wonder-album Songs In The Key Of Life (1976).  Eva hield van de muziek van Stevie Wonder. Haar grootste wens was om in het achtergrondkoor van Stevie te kunnen zingen. Een van Stevie Wonders recente songs ‘Can’t Put It In The Hands of Fate’ is sterk door het Go-Go geluid beïnvloed. Zo zijn Stevie Wonder en Eva Cassidy toch weer iets dichter bij elkaar gekomen.

Yromik Ffodnero: ‘All Day Sucker’ (feat. Eva Cassidy & JuJu EU)

Sugar Bear & Ju-Ju – ‘This Is For My Mother’ (feat. Eva Cassidy)