Eva Cassidy’s liefde voor Stevie Wonder

Eva stond niet graag in het middelpunt van de belangstelling. Ze had veel meer plezier in het opnemen van liedjes in de studio van Chris Biondo dan dat ze vanaf een podium haar publiek moest toezingen. Het liefst zou ze in het achtergrondkoor zingen van Stevie Wonder. Dat was geen valse bescheidenheid van Eva, ze meende het echt. Ze hield van Stevies muziek en ze bewonderde zijn positieve levenshouding. Wat kon er mooier zijn dan met zo iemand het podium te delen en zo van elke avond een muzikaal feestje maken zonder zelf steeds alle aandacht te krijgen? Eva nam het nummer ‘I Can Only Be Me’ op, dat verscheen op haar album Imagine (2002). Stevie Wonder schreef het lied, maar voerde het zelf niet uit. ‘I Can Only Be Me’ komt voor in de film School Daze (1988) van regisseur Spike Lee en wordt daarin gezongen door Keith John, die elke dag deed wat Eva graag zou willen: zingen in het achtergrondkoor van Stevie Wonder. Eva Cassidy zong ook ‘Superstition’ maar dat nummer is niet op een van haar cd’s te vinden.

Imagine album

Eva Cassidy verdiende niks met haar muziek. Sterker nog: ze moest flink betalen om haar eigen album Live At Blues Alley uit te kunnen brengen. Overdag werkte ze bij plantenkwekerij Behnke’s, waar ze vaak zal hebben gedacht aan een regel uit ‘I Can Only Be Me’: ‘Flowers cannot bloom until it is their season, as we would not be here unless it was our destiny.’ Ook op haar werk getuigde Eva van haar liefde voor Stevie Wonder zoals te zien is in dit filmpje: