Recensie Behind The Rainbow

Zo’n drie jaar geleden ontdekte ik de muziek van Eva Cassidy. Een vriend stuurde me het Songbird album in een vinyl-uitgave. Ik was meteen verkocht, Deze dame zingt een versie van ‘Over The Rainbow’ die kan wedijveren met die van Judy Garland. Zoals meestal als ik een nieuwe artiest ontdek, deed ik research naar Eva. Ik kocht een boek over haar, waar haar ouders aan hadden meegewerkt (Songbird). Ik kreeg het gevoel dat ze een perfect plaatje van Eva probeerden te schetsen. Het maakte me nieuwsgieriger naar hoe de echte Eva was.

Eva Cassidy

Begrijp me niet verkeerd, ik weet dat Eva Cassidy aardig was en een verlegen iemand met een enorm talent dat de wereld pas ontdekte vier jaar nadat ze overleden was aan huidkanker op 33-jarige leeftijd. Dit boek laat Eva ademen en rondlopen en laat je zien hoe koppig ze was en dat ze niet in het hokje van de ‘pop crap’ wilde worden gestopt. Ze wilde zingen over betekenisvolle onderwerpen. Het boek beschrijft ook de onderlinge strijd en de rechtszaken tussen Eva’s ouders en haar band. En dat terwijl haar producer Eva’s banden in goed vertrouwen aan haar ouders had geschonken zodat zij haar muziek met de wereld konden delen. Eva Cassidy was totaal niet materialistisch en ze zou die rechtszaken verschrikkelijk hebben gevonden.

Eva Cassidy

Deze biografie probeert het portret dat haar ouders schetsten niet weg te poetsen, maar voegt veel informatie toe die volledig is verzwegen in het eerste boek. Deze goed geschreven biografie beschrijft hoe het genie van Eva Cassidy zich ontwikkelde tot een van de beste vocalisten van de afgelopen dertig jaar. Het bevat mooie foto’s van een teruggetrokken vrouw die alleen maar wilde zingen, kunst maken, van de natuur genieten en bij haar vrienden en haar familie zijn. Ik kreeg na het lezen van dit boek het gevoel dat ik de echte Eva Cassidy had leren kennen.

Music Fan