Vandaag verschijnt het nieuwe Eva Cassidy album Walkin’ After Midnight als CD en LP. De opnames voor dit intieme live-album zijn gemaakt in The King of France Tavern, onderdeel van The Maryland Inn te Annapolis (Maryland, US) op 2 november 1995, precies een jaar voordat Eva stierf. Tot ieders verrassing blijkt het hier om een ijzersterk album te gaan.
Eva zong en speelde akoestisch gitaar, ze werd begeleid door vriend en producer Chris Biondo op de bas en Keith Grimes op de elektrische gitaar. Gastmuzikant die avond was de klassieke, jazz- en rockviolist Bruno Nasta. Eva’s stem klonk heel vrij dankzij de ruimte die ze kreeg door de afwezigheid van aanvullende instrumenten.
Bruno Nasta, die eraan gewend was om viool te spelen in een symfonieorkest, bleek een uitstekende fiddle-techniek te bezitten, die te vergelijken was met die van Eva’s broer Dan. De virtuoze bluesrock gitarist Keith Grimes paste zich die avond aan door te spelen in een lichte western-swing stijl. Eva had het optreden zelf georganiseerd. Ze nodigde Bruno uit om mee te doen en Chris plugde een DAT-recorder in het PA-systeem. Keith was wat geïrriteerd omdat hij moest spelen met een onvoorbereide violist. Het bleek echter allemaal wonderwel uit te pakken. Keith en Bruno werden in de loop der jaren vrienden en Bruno voegde zijn spel later toe aan verschillende met een Emmy bekroonde National Geographic Channel soundtracks die gemaakt zijn door Lenny Williams en Chris Biondo.
Bruno Nasta had Eva ontmoet op een trouwerij in het Four Season’s Hotel in Tyson Corner (Vienna), Virginia, waar Eva optrad. Bruno, die die avond met zijn eigen band speelde in hetzelfde hotel, hoorde Eva daar voor het eerst en vice versa. Bruno’s eerste indruk van Eva was: ‘Boven alle kritiek verheven, puur genieten.’ Voor het optreden in Annapolis hadden ze zoals gezegd niet geoefend. Bruno zette gewoon in ‘zodra haar blauwe ogen me het teken gaven om te beginnen.’
Eva zong hier veel vrijer dan op andere live opnames, waarschijnlijk omdat ze niet over de drums heen hoefde te zingen (daarvoor was de ruimte te klein). Een mooi voorbeeld van less is more. Opvallend is de rol van de groovy spelende Biondo die de stem van Eva een extra zetje geeft in de richting van western swing. Tijdens dit concert maakte Chris Biondo ook de opname van het nummer ‘Time After Time’ die op het gelijknamige Eva Cassidy album uit 2002 terechtkwam.
Walking After Midnight is een fijne aanvulling op haar bestaande repertoire. Dankzij de kale arrangementen met viool, leadgitaar, bas en akoestische gitaar klinkt dit optreden intiem en fris, zodat Eva’s vocalen kunnen schitteren. Hoewel de meeste nummers bekend zijn bij haar fans vormen deze rauwe en ongepolijste versies een welkome toevoeging.
In een setlist die veel nummers bevatte waar Eva later bekend mee zou worden, zoals ‘Autumn Leaves’, ‘Over The Rainbow’, ‘Songbird’, ‘Wade In The Water’ en ‘Ain’t No Sunshine’ was haar interpretatie van ‘Desperado’ nieuw. Dit was het eerste nummer dat Don Henley en Glenn Frey samen schreven voor the Eagles (en het titelnummer van hun tweede studioalbum in 1973).
Eva en haar broer Dan speelden ‘Desperado’ al toen ze tieners waren. Dertig jaar na deze opname is Eva’s uitvoering van deze Eagles-klassieker nu voor het eerst uitgebracht. Dankzij de voortschrijdende studiotechniek van de afgelopen jaren was het mogelijk om Eva’s zang te isoleren. Lenny Williams’ 2024 Rhodes elektrische piano / B-3 Hammondorgelpartijen, die doen denken aan het tijdperk waaruit dit nummer stamt, begeleiden Eva’s magische stem op deze opname. Niemand kan de decennia beter overbruggen dan Eva’s eigen muzikale keyboardpartner.
‘Het is altijd een voorrecht om aan onuitgebrachte Eva Cassidy-opnames werken. Zodra ik de vocals voor ‘Desperado’ hoorde, wist ik dat we iets bijzonders hadden. Dit was een van Eva’s meest soulvolle en indrukwekkende vocale optredens,’ aldus Lenny Williams
‘Desperado’: https://www.youtube.com/watch?v=Oa9QtkTNxi0
Laat een reactie achter