Interview Radio Rijnmond

Rotterdammer schrijft biografie over ’the shy genius’

De Amerikaanse zangeres en kunstenares Eva Cassidy kreeg pas na haar dood in 1996 wereldwijde bekendheid met haar muziek. Haar verhaal sprak zo tot de verbeelding van de Rotterdamse journalist Johan Bakker, dat hij besloot een boek over haar te schrijven.

Met behulp van vrienden en familie van de overleden zangeres, vergaarde hij alle informatie om haar biografie in elkaar te zetten. Het boek ‘Behind the Rainbow’ wordt woensdagavond in Londen gepresenteerd. Bakker hoopt dat Eva Cassidy meer bekendheid krijgt door het boek.

‘The shy genius
De verlegen Eva Cassidy overleed ruim 15 jaar geleden aan de gevolgen van huidkanker. De Amerikaanse had een prachtige stem en zong in een bandje. Door haar verlegenheid zag ze het niet zitten om in de schijnwerpers te staan en werd daardoor ook wel ‘The Shy Genius’ genoemd. Wel nam ze samen met haar vriend veel nummers op.

Wereldwijde bekendheid
Na haar dood werd een cd met Eva’s muziek verspreid onder vrienden en familie. Zij besloten dat de rest van de wereld ook moest kunnen meegenieten van Eva’s stem. Ze vonden een platenmaatschappij, en sindsdien zijn postuum wereldwijd miljoenen platen van Eva Cassidy over de toonbank gegaan.

Van de biografie door Johan Bakker is nog geen Nederlandse uitgave beschikbaar.