Humberto Tan erelid Eva Cassidy Fanclub

Talkshow presentator Humberto Tan is blij met het erelidmaatschap van de Eva Cassidy fanclub. Zowel in zijn programma RTL Late Night als in interviews steekt hij met enige regelmaat de loftrompet over de vroeg gestorven Amerikaanse zangeres: “Als je Eva Cassidy al kent, voegt mijn pleidooi voor een nog bredere muzikale waardering van haar stem en haar oeuvre helemaal niets toe. Maar als je haar stem nog niet kent? Zoek, luister en geniet! Ik weet zeker dat het je geen moeite zal kosten!” Humberto Tan is naast sportkenner ook een groot muziekliefhebber. Onlangs verscheen zijn soundbook Let’s Dance, Mijn Dance Classics (Luitingh-Sijthoff), waarin Tan op gepassioneerde wijze zijn liefde voor de soulmuziek uitdraagt.

Humberto Tan stemt op Eva Cassidy

In 2013, kort voor de reeks steeds beter bekeken talkshows, verdiepte Tan zich in de biografie van Eva Cassidy. In een interview met De Volkskrant legde de presentator uit hoe haar levensverhaal hem heeft geïnspireerd: “Eva Cassidy was een zangeres die pas na haar dood bekend werd. Waarom? Als je haar hoort zingen, weet je  niet wat je hoort. Maar Eva Cassidy had één probleem: angst om op te treden. Ze heeft haar leven lang gevochten met het bang zijn voor optreden. Eva Cassidy was een van de briljantste muzikanten van haar generatie. Ze is op haar 33ste overleden aan kanker. Ze had pijn en kon moeilijk lopen. Op een gegeven moment hadden haar vrienden een laatste eerbetoon voor haar georganiseerd. Ze wisten niet zeker of ze zelf ook wilde optreden. Aan het eind komt Eva Cassidy het podium op, met een looprek. Ze gaat staan en zingt ‘What A Wonderful World’. Ze keek haar vrienden aan en zong ‘What A Wonderful World’, terwijl ze wist dat ze dood ging; einde oefening. Ze had de angst van zich afgeworpen. En het besef kwam toen pas: hoe mooi is dit. Met dit talent. Waarom was ik al die tijd zo bang? Om te worden afgewezen? Omdat ik perfectionistisch ben? Onzeker?

Ik ben geen Eva Cassidy, maar het is wel een verhaal, gecombineerd met mijn persoonlijk verleden waardoor ik denk: hé gast, je kunt wel allerlei doemscenario’s schetsen, maar just do it. Durf te falen. Doe alles om het te laten lukken, álles. Maar hou er ook rekening mee dat het niet lukt.”

Humberto Tan