Een nieuwe uitvoering van ‘Ain’t No Sunshine’

Opnieuw verscheen er een nieuwe opname van Eva Cassidy en ook deze keer verschafte de platenmaatschappij geen enkele achtergrondinformatie. Het betreft het door de eerder dit jaar overleden Bill Withers (1938-2020) geschreven nummer ‘Ain’t No Sunshine’. Eva heeft dit nummer vaak gezongen. Ze gaf er een heel eigen draai aan, die ze steeds verder perfectioneerde. De uitvoering die we tot nu toe van haar kennen, en die is te horen op Time After Time, werd opgenomen in jazz club Blues Alley. Eva zingt het met minstens zoveel soul als Bill Withers, maar door haar tokkelende gitaarbegeleiding verandert ze het nummer in een folk ballad. Haar begeleidingsband speelt slechts zachtjes mee, zodat Eva’s stem en haar gitaarspel beide goed tot hun recht komen.

Cover

We vroegen Eva’s gitarist Keith Grimes of hij meer van deze 2020 opname wist en hij antwoordde: “In november 1995 deden we een optreden in de King of France Tavern in Annapolis. Chris Biondo, Eva Cassidy, een violist genaamd Bruno Nasta en ik. Ongebruikelijke instrumentatie voor ons, hoewel we vroeger Eva, Chris en ik vrij vaak trio-optredens deden. Hoe dan ook, Chris maakte een DAT-opname van het optreden, en Bill Straw van Blix Street Records besloot die uit te brengen. Hij doet het track voor track in plaats van het in één keer uitbrengen van de hele set. ”

Keith Grimes

‘Ain’t No Sunshine’ is een van Withers’ bekendste nummers en het was zijn eerste grote hit. Hij won er een Grammy Award mee voor beste R&B-song in 1972. Withers nam het nummer op met Donald Dunn (bas), Al Jackson Jr. (drums) en Stephen Stills (gitaar). Producer Booker T. Jones verzorgde de elektronische strijkers. Withers kreeg inspiratie voor het lied bij het zien van de film Days of Wine and Roses uit 1962. Withers wilde het derde couplet eigenlijk meer tekst geven in plaats van 26 keer de woorden ‘I know’, maar hij kreeg van andere muzikanten het advies het zo te laten. ‘Ain’t No Sunshine’ werd oorspronkelijk uitgegeven als B-kant van een ander nummer, ‘Harlem’, maar het werd veel populairder dan de A kant.

Bill Withers

Het lied is vaak gecoverd, door onder meer Michael Jackson en Ladysmith Black Mambazo. Als Eva Cassidy het zong veranderde ze ‘she’ in ‘he’.

Ain’t no sunshine when he’s gone / It’s not warm when he’s away

Ain’t no sunshine when he’s gone / And he’s always gone too long

Anytime he goes away

I wonder this time where he’s gone  / Wonder how long he’s gonna stay