Van de voorzitter

Op 2 november 1996 overleed zangeres Eva Cassidy, dit jaar precies 25 jaar geleden. Afgelopen week besteedde The Guardian uitgebreid aandacht aan het jubileum en biograaf Johan Bakker was te gast bij de Nieuws BV op NPO Radio 1.

Het is nu ongeveer 20 jaar geleden dat ik haar muziek voor het eerst hoorde. De vrijwel onbekende zangeres kreeg volop media-aandacht nadat haar versie van de klassieker ‘Over the Rainbow’ was gedraaid op de Britse radio. Ik las voor het eerst over haar in de krant en ik werd nieuwsgierig….

Songbird

Eva Cassidy Songbird

Ik weet niet meer precies hoe maar ik wist uiteindelijk aan het album Songbird te komen, dat nog niet in de Nederlandse winkels lag en ook bestellen via internet was nog niet zo eenvoudig als tegenwoordig. Ik herinner me het moment dat ik de CD begon af te spelen….toen Eva ging zingen was ik meteen verkocht….wat een stem….hoe kon zoiets zuivers bestaan? Het wrange was dat Eva helaas ook niet meer bestond, als mens tussen de mensen. Luisterend naar haar weergaloze stem voelde ik dat dat ook niet belangrijk was. Voor mijn gevoel zong Eva ons toe vanuit de hemel en gaf ze hoop met haar loepzuivere stemgeluid. Wat een geschenk!

‘The Official Eva Cassidy Fanclub’ is een Nederlands initiatief en trekt fans van over de hele wereld. Ik vind het nog altijd een grote eer dat ik voorzitter mag zijn!

Anton van Dijken

Anton van Dijken,

Voorzitter Official Eva Cassidy Fanclub (Foto Marco de Swart)

Antonvandijken.nl