Eva Cassidy verliet ons in het najaar, 25 jaar geleden

Het was een langgekoesterde droom van Eva Cassidy om een studio album te maken onder perfecte omstandigheden. Haar vriend en producer Chris Biondo en zij hadden altijd nauwgezet, maar langzaam gewerkt en Chris kreeg dan ook het angstige voorgevoel dat het te laat was om de plaat nog af te krijgen. Waarschijnlijk had Eva’s werktempo te maken met haar  perfectionisme; zolang  je werk niet klaar is kan niemand zeggen dat het niet goed genoeg is. Tientallen half afgemaakte opnames lagen te verpieteren op de planken in de studio van Chris. ‘Dat is iets waar we later naar kijken,’ was de gebruikelijke reactie. Maar nu Chris wanhopig probeerde het album te voltooien, dat Eva By Heart zou gaan heten, werd het steeds duidelijker dat er geen later meer kwam.

Eva Cassidy

Toen Dan Cassidy hoorde hoe ziek zijn zus was, nam hij, zo snel als hij daartoe in staat was, samen met Anna Karen en Blues Bar eigenaar en vriend Jonas Helgason in oktober het vliegtuig naar New York. In die tijd was er nog geen directe verbinding tussen IJsland en Washington D.C. en ze moesten dan ook het laatste stuk afleggen per trein. Zodra Chris in de gaten had dat Dan in de buurt was, vroeg hij hem een vioolbijdrage te leveren voor een stuk dat hij en Eva nog niet zo lang geleden hadden ontdekt. ‘I Know You By Heart’ gaat over een kankerpatiënt die het gevecht tegen die ziekte jammerlijk verliest. Het is gecomponeerd door Nelson Eve en Diane Scanlon, die ook een eigen versie heeft opgenomen. Dan had moeite met het stuk omdat het in de voor hem lastige toonsoort gis was ingespeeld, maar hij stemde zijn viool iets hoger dan anders zodat hij in de makkelijker toonsoort g kon spelen.  Hij moest zijn eigen vioolpartij bedenken, maar Eva’s vocalen inspireerden hem zo dat hij een hoger muzikaal niveau dan anders bereikte.

Eva At Home

De woorden van het lied zijn aangrijpend, de regel ‘You left in Autumn,’ was gruwelijk profetisch. Eva veranderde de neutrale regel ‘I see your profile’ in het optimistischer ‘I see your sweet smile.’ Nadat Chris en Dan de hele dag bezig waren geweest, nam Dan de tape mee naar zijn ouderlijk huis om die aan Eva te laten horen, die het grootste deel van de dag aan haar bed gekluisterd was. Ze was blij met het resultaat en reageerde met zelfspot: ‘Jouw gedeelte is goed.’

Eva, Chris and Cat

Eva Cassidy stierf op 2 November 1996. Het album Eva By Heart verscheen een jaar later.

Midnights in winter / The glowing fire

Lights up your face in orange and gold

I see your sweet smile / Shine through the darkness

Its line is etched in my memory / So I’d know you by heart