Na 27 jaar verdachte voor moord op Tupac

Bijna drie decennia na de moord op rapper Tupac Shakur heeft de Amerikaanse politie een verdachte aangehouden. Shakur overleed in hetzelfde jaar als Eva Cassidy (1996), hij werd doodgeschoten in Las Vegas. Nooit eerder is iemand voor de moord op de iconische rapper veroordeeld.

Tupac Art

Tupac kunst

Volgens de openbaar aanklager in de zaak gaf Duane ‘Keffe D’ Davis opdracht tot de moord op Tupac. De verdachte bracht in 2019 een biografie uit getiteld Compton Street Legend, waarin hij beschrijft hoe hij op de achterbank zit van de auto vanuit waar de dodelijke schoten op Shakur worden gelost. Volgens Davis is zijn neef, Orlando ‘Baby Lane’ Anderson, degene die op de rapper schoot.

Op Davis na zijn alle andere inzittenden van de auto inmiddels overleden. Twee maanden geleden viel de politie al bij de vrouw van Davis binnen. Bij de aanhouding van de man zijn onder meer computers, een telefoon, een harde schijf en ander bewijsmateriaal in beslag genomen.

Tupac Shakur

Greg Kading, een voormalige rechercheur die de moord op de rapper jarenlang onderzocht, meent dat Davis al eerder gearresteerd had moeten worden. ‘Hij had het pistool aangeschaft, hij had het pistool aan de schutter gegeven en hij was aanwezig in het voertuig,’ zegt hij.

Madonna, Sting and Tupac

Madonna, Sting & Tupac

Shakur werd in de nacht van 7 september 1996 doodgeschoten nadat hij, onder meer met platenbaas Suge Knight, een wedstrijd van bokser Mike Tyson bezocht. Tijdens dat evenement zou de rapper het aan de stok hebben gekregen met Anderson, de neef van Davis. Op het moment van zijn dood was Shakur een van de meest populaire rappers ter wereld.

Eva Cassidy and Tupac Shakur died in the same year.

Eva Cassidy en Tupac Shakur stierven in hetzelfde jaar.

De stem van Eva Cassidy kwam ooit terecht op een opname die bestemd was voor een van de albums van Tupac, maar uiteindelijk heeft het nummer de selectie niet gehaald. Eva’s stem is overigens wel te horen op enkele tracks van de Californische rapper Earl Stevens, bekend als E40, op diens album Da Hall of Game (1996). Chris Biondo legde daarvoor de volgende a-typische Eva zinnen vast: “I wanna thank you pimps and players for sharing this with me. I wanna thank you, all of the hustlers, for showing me your life on the street.”